€ 729
72 maanden
BMW I4 GRAN COUPE
In België genieten zowel bedrijven als zelfstandigen en particulieren van diverse belastingvoordelen als ze een elektrische auto aanschaffen. Of je nu een nieuwe of tweedehands elektrische auto least of koopt, je krijgt korting op de verkeersbelasting en BIV. In Vlaanderen kun je bovendien aanspraak maken op een premie tot wel € 5.000. Maar de nieuwe regionale regeringen kondigen veranderingen aan voor 2025. Wordt elektrisch rijden duurder?
Als je vandaag een elektrische auto koopt of least, dan betaal je daar geen belasting op inverkeerstelling op in Vlaanderen. Deze maatregel werd in 2012 ingevoerd om de omschakeling naar emissievrij rijden te stimuleren.
De nieuwe Vlaamse regering zal deze vrijstelling afbouwen vanaf 2025. Niet om de verkoop van elektrische auto’s af te remmen, maar wel om de begroting in evenwicht te krijgen. De inkomsten uit de BIV zijn de afgelopen vijf jaar met 40 miljoen euro gedaald en deze trend zou de komende jaren enkel maar versterken door de steeds grotere hoeveelheid elektrische auto’s op onze wegen.
Die zorgen ook voor slijtage aan het wegdek en het is niet langer houdbaar om de groeiende groep van EV-bestuurders vrij te stellen. Wie al een elektrische auto heeft, hoeft niet te vrezen: zij krijgen geen BIV aangerekend. De nieuwe BIV wordt pas van kracht vanaf 2025. Hoe de bedragen berekend worden, is vandaag nog niet duidelijk.
Vandaag worden eigenaren van elektrische auto’s in het Vlaamse Gewest niet alleen vrijgesteld van BIV, ze betalen ook geen jaarlijkse verkeersbelasting. Aan deze gunstmaatregel komt in 2025 eveneens een einde. Of de huidige EV-rijders vanaf volgend jaar ook verkeersbelasting moeten gaan betalen, is niet duidelijk. Wel weten we al dat de bedragen een stuk lager zullen liggen dan voor vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor.
Het zou kunnen dat het gewicht van de auto een rol gaat spelen in de berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting. Dat zou nadelig zijn voor SUV’s en voordelig voor kleinere EV’s. Ergens is dat logisch, want een zware, krachtige auto zorgt voor meer slijtage aan de wegen.
Of elektrische leaseauto’s ook betrokken zijn? Normaal gezien niet, want ze worden ingeschreven op naam van de leasemaatschappij. En die volgt de regels van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Wie als Vlaamse particulier of vzw in 2024 een elektrische auto koopt, kan daar tot nader order een premie voor aanvragen. De subsidie kan oplopen tot wel € 5.000 voor een nieuwe auto en € 3.000 voor een tweedehands EV. De premie kan evenwel nooit hoger zijn dan 25 % van het aankoopbedrag.
De auto mag bovendien niet meer kosten dan € 40.000. In het geval van een occasie elektrische auto moet de auto minstens drie jaar oud zijn, maar hij mag niet langer dan acht jaar geleden voor het eerst ingeschreven zijn. Het voertuig moet bovendien aangeschaft worden bij een erkend autohandelaar.
Aan deze premie, die door Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters werd ingevoerd, komt ten laatste op 31 december 2024 een einde. De nieuwe Vlaamse regering wil de budgetten elders spenderen, namelijk aan laadinfrastructuur en goedkope laadstroom.
Terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting altijd de index heeft gevolgd, werd de belasting op inverkeerstelling in Brussel de voorbije decennia nooit aangepast. Het BIV-bedrag in het Hoofdstedelijk Gewest wordt nog altijd bepaald door de motorinhoud en het motorvermogen, net als in het Waalse Gewest.
De Brusselse regering heeft deze bedragen op 1 juli 2024 voor het eerst geïndexeerd. De indexatie werd berekend over de laatste vijf jaar. Het vertrekpunt is de index van de consumptieprijzen van eind mei 2019, die vergeleken werd met die van eind mei 2024. Dat leverde een sprong op van 20,79 procent. Het ziet ernaar uit dat de BIV voortaan jaarlijks geïndexeerd zal worden. Niet leuk, maar niet meer dan logisch!
Het goede nieuws is dat de BIV op elektrische voertuigen nog steeds erg laag blijft, namelijk € 74,29.
De leasingmaatschappijen volgen het systeem van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit om oneerlijke concurrentie te vermijden. Dezelfde auto zou bij een Vlaamse leasefirma bijvoorbeeld minder BIV moeten betalen dan bij een Waalse of Brusselse, wat zich in een voordeliger leasetarief zou vertalen.
Betekent de indexatie die Brussel in juli 2024 doorvoerde meteen ook een bijkomende kostprijs voor bedrijven die hun auto’s leasen? Het antwoord luidt ‘neen’, want ze is enkel van toepassing op particulieren, eenmanszaken en in Brussel gevestigde vennootschappen. Reden te meer om voor leasing te kiezen: wie in Brussel gevestigd is, bespaart er 20,79 procent mee op de BIV!
De korting van 10 procent per leeftijdsjaar van de auto blijft overigens van toepassing. Zo betaal je op een tweedehandsauto van 2 jaar slechts 80 procent van het initiële BIV-bedrag. Een tweedehands elektrische auto leasen bij LIZY blijft dus voordelig!
Terwijl in Brussel de BIV nog berekend wordt op de motorinhoud en het motorvermogen, besliste men in het Waalse parlement om dit verouderde systeem vanaf 1 juli 2025 te vervangen door een nieuwe methode.
De berekening wordt gebaseerd op de volgende elementen: het motorvermogen uitgedrukt in kilowatt, de CO2-uitstoot, het maximaal toegestane voertuiggewicht en de brandstofsoort. Net als nu blijft het bedrag van de BIV degressief: het bedrag neemt af met de leeftijd van het voertuig. Ook de ecomalus voor voertuigen die meer dan 145 g/km CO2 uitstoten, blijft van toepassing.
De nieuwe wetgeving voorziet in een korting van € 100 per huishouden voor grote gezinnen (met 3 of meer kinderen). Deze korting wordt onder bepaalde voorwaarden toegepast en is beperkt tot één voertuig per huishouden.
Elektrische auto’s worden door deze methode zwaarder belast dan voorheen: ze hebben niet alleen een hoger vermogen dan auto’s met verbrandingsmotor, ze zetten ook meer gewicht op de schaal. Deze elementen worden deels gecompenseerd door een erg gunstige brandstofcoëfficiënt.
Een simulatie van de BIV voor de VW ID.3 met een vermogen van 150 kW:
Basisbedrag | €2,478 |
CO2-coëfficiënt | 1 |
Maximaal voertuiggewicht | 2.250 kg |
Referentiegewicht | 1.838 kg |
Gewichtscoëfficiënt | 1.224 |
Brandstofcoëfficiënt | 0.18 |
BIV vanaf 1 juli 2025 | €548 |
Zoals je ziet, is dit een aanzienlijke stijging ten opzichte van het huidige systeem: ongeacht het gewicht of vermogen betaal je vandaag € 100.98. Voor zwaardere EV’s met een groot vermogen kan de BIV vanaf 1 juli 2025 zelfs oplopen oplopen tot ruim € 2.000. Reden te meer om voor leasing te kiezen, want dan betaal je ongeacht het gewicht en het vermogen slechts € 74,29!
Heb je nog prangende vragen over hoe lease auto's voor professionals worden belast? Aarzel niet om contact op te nemen met onze mobiliteitsexperts!
Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?
Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen
Meer weten