Een laadpaal thuis, gewoon, in je LIZY contract!

Een laadpaal thuis op je oprit om je elektrische wagen op te laden? LIZY zorgt ervoor. Wanneer je bij ons een elektrische auto leaset, kan je voor een extra bedrag per maand een laadpaal toevoegen aan je contract. En op het einde van de rit is deze laadpaal van jou. Gedaan met opladen aan het stopcontact! 

Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen over het installeren van een laadpunt bij je thuis. 

Na het lezen van deze post toch nog vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen! 

We behandelen in dit artikel volgende veelgestelde vragen:

  • Welke formules bieden we aan voor thuis opladen?
  • Wat is inbegrepen?
  • Wat is niet inbegrepen?
  • "Dynamische load balancing"? Wat is dat?
  • Hoe snel zal mijn elektrische auto opladen?
  • Hoe verloopt het installeren van een laadpaal voor thuis? 
  • Wat gebeurt er met de laadpaal aan het einde van het contract?

Welke formules bieden we aan voor thuis opladen? 

Wil je graag een laadpaal voor de deur? We hebben twee laadpalen geselecteerd om zo goed mogelijk aan je behoeften te voldoen. Welke laadpaal voor jou de interessantste is, lees je hieronder.

1. Smart charger: Alfen Eve Single Pro-line

Dit is het meest geschikte model voor bedrijven en hun werknemers, dankzij de split billing functionaliteit. Split billing stelt de werkgever in staat om zijn werknemers elke maand automatisch terug te betalen voor de elektriciteit die ze thuis gebruiken om hun voertuig op te laden.

We laten je de keuze tussen een model met vaste kabel (praktischer) en een model met verwijderbare kabel (eleganter). Als je kiest voor de verwijderbare kabel, gebruik je de laadkabel die bij je voertuig is geleverd om thuis of op het werk op te laden.

2. Standard charger: Zaptec GO

Dit is het meest geschikte model voor zelfstandigen die thuis laden dankzij de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hoewel het geen split billing aanbiedt, maakt dit model het nog steeds mogelijk om de elektriciteit die wordt verbruikt om je auto op te laden, te volgen (waardoor je deze kosten kunt doorberekenen aan je bedrijf).

Het is een charger met verwijderbare kabel, voor een compacte en elegante oplossing. Je gebruikt de laadkabel die bij je voertuig is geleverd ook voor thuisladen.

© Marthe Thu

Wat is inbegrepen?

Alles is inbegrepen, geen verrassingen! De maandelijkse huur omvat:

• De laadpaal zelf
• De basisinstallatie, die omvat:
◦ Montage van de laadpaal aan een muur
◦ Tot 15m bekabeling (stroom en data)
◦ Tot 2m graafwerk volle grond
◦ 1 boring door een muur indien nodig
• De wettelijke certificering (AREI / RGIE)
• Diensten gedurende de looptijd van je leasing:
◦ Online monitoring, waarmee je je verbruik online kunt volgen en controleren
◦ Split billing in het geval je hebt gekozen voor de slimme lader (Alfen Eve Single Pro-Line), om je te helpen bij de automatische terugbetaling van elektriciteitskosten
• Een garantie op onderdelen en arbeid gedurende de hele looptijd van je leasing
• Compatibiliteit met dynamische load balancing, in combinatie met een slimme meter (load balancing wordt hieronder uitgelegd)

Wat is niet inbegrepen?

Afhankelijk van de behoeften van je installatie en/of je wensen, kunnen er enkele extra kosten zijn:

• Opties voor de laadpaal: een langere vaste kabel, een behuizing in een andere kleur, een paal voor de installatie, een extra laadpas...
• Een complexere installatie: een extra elektrisch paneel als het jouwe vol is, een grote afstand tussen het elektrisch paneel en de laadpaal, meerdere muren die moeten worden doorboord, graafwerkzaamheden...
• De activering van dynamische "load balancing" zonder communicerende meter (zie specifieke sectie hieronder)

Bij de bevestiging van je aanvraag zullen we je uitnodigen om een technische vragenlijst in te vullen, waarmee we kunnen beoordelen of er extra kosten te verwachten zijn. Deze zullen na je bevestiging worden gefactureerd. Je kunt uiteraard beslissen om geen laadpaal te installeren als het bedrag van de extra kosten je niet bevalt!

"Dynamische load balancing"? Wat is dat?

Om snel op te laden, kan een elektrische auto veel stroom verbruiken en zou je jouw netwerk kunnen overbelasten. Bij een installatie met dynamische load balancing communiceert het laadstation in realtime met je elektriciteitsmeter om het laadvermogen van het voertuig voortdurend aan te passen aan de beschikbare capaciteit in de installatie. Dit garandeert:

  1. Optimale laadsnelheden 🏎️: het voertuig zal altijd zo snel mogelijk opladen
  2. Meer gemoedsrust 🧘: Het opladen van de auto zal nooit het elektriciteitsnet van het huis overbelasten, dus er is geen risico op het laten springen van de stoppen.

Onze aanbieding omvat in de prijs dynamische load balancing in combinatie met een communicerende meter (die al het verbruik van het huis volgt).

© Carina Johansen


Als je installatie nog geen communicerende meter heeft, geen zorgen! We bieden je verschillende oplossingen:

1. (Gratis) Een communicerende meter installeren voordat je het laadstation laat plaatsen. Dit is gratis op aanvraag in alle regio's, ten minste tot eind 2024:

◦ Vlaanderen: Aanvraag bij Fluvius
◦ Brussel:Aanvraag bij SIBELGA
◦ Wallonië: Aanvraag bij ORES, Aanvraag bij RESA

2. Het laadstation installeren voordat je de communicerende meter laat plaatsen en daarna de dynamische load balancing activeren. Dit vereist een extra interventie, gefactureerd aan 150,- door onze partner Pluginvest.

3. Geen communicerende meter aanschaffen en een specifieke box installeren die dynamische load balancing op een analoge meter mogelijk maakt. Dit brengt een extra kost van 400,- met zich mee. We raden deze oplossing niet aan, omdat het de duurste is en de meeste huishoudens in de komende jaren toch zullen worden uitgerust met een slimme meter.

Als je de dynamische load balancing niet wilt activeren, zullen we werken via een "statische" load balancing. Concreet zal de installateur het maximale verbruik van de rest van de elektrische installatie van het huis inschatten en het maximale vermogen van het laadstation daartot beperken. Mogelijks zal je auto dus veel langzamer opladen dan wat mogelijk is.

Hoe snel zal mijn elektrische auto opladen?

De exacte laadsnelheid thuis hangt af van verschillende factoren:

Je huidige elektrische installatie (eenfasig of driefasig). Je kan deze altijd laten verzwaren wanneer je voor een laadpaal kiest.
• Of de dynamische load balancing al dan niet is geactiveerd, en het verbruik van de rest van de elektrische installatie
• De technische specificaties van je voertuig: elk voertuig heeft een maximale laadsnelheid op wisselstroom. Voor de meeste huidige modellen is dit 7,4 kW op eenfasige stroom of 11 kW op driefasige stroom
• De gebruikte laadkabel, die soms het maximale laadvermogen kan beperken

Voor de meeste Belgische huishoudens (eenfasig 230 V 32 A) zal de theoretische maximale laadsnelheid 7,4 kW zijn. Een elektrische auto met een middelgrote batterij (70 kWh) zal dus in ongeveer tien uur opladen, op voorwaarde dat deze een lading met dit vermogen ondersteunt.

Wees gerust, snellaadstations (bijvoorbeeld langs de snelweg) werken op gelijkstroom, waardoor veel hogere laadvermogens kunnen worden bereikt (tot 250-350 kW op sommige modellen, afhankelijk van de laadtoestand van de batterij). Als je onverwachts onderweg moet laden, ben je in twintig minuten terug de weg op.

Hoe verloopt het installeren van een laadpaal voor thuis? 

Dit aanbod is ontwikkeld met onze partner Pluginvest, specialist in het installeren van elektrische laadpalen in België. De aanvraagprocedure is zeer eenvoudig:

1. We nodigen je uit om een technisch formulier in te vullen, waarmee we je aanvraag verfijnen en de complexiteit van je situatie beoordelen.

2. (Optioneel): als het technische formulier de behoefte aan een specifieke installatie aangeeft, ontvang je snel feedback van ons over eventuele toeslagen en oplossingen:

◦ Zo nodig zal Pluginvest contact met je opnemen om een fysieke audit van je installatie te plannen om de totale installatiekosten te beoordelen;
◦ In alle gevallen zullen we eventuele toeslagen rechtstreeks met je bevestigen en nooit zomaar aan de slag gaan

3. Vervolgens bevestigen we je bestelling, waarop Pluginvest contact met je opneemt om de plaatsing bij je thuis in te plannen binnen 4 tot 6 weken.

4. Zodra dat is voltooid, moet je nog 1 tot 2 weken rekenen voor de wettelijke certificering AREI / RGEI voordat je de laadpaal in gebruik kan nemen. Zorg er bij deze gelegenheid voor dat de technicus gemakkelijk toegang heeft tot je hele elektrische installatie en dat de rest van je elektrische installatie conform is (anders zijn de aanpassing en het tweede bezoek van het certificerende orgaan voor jouw rekening).

Wat gebeurt er met de laadpaal aan het einde van het contract?

Aan het einde van het contract is je laadpaal van jou! We zullen je uitnodigen om rechtstreeks een contract af te sluiten met onze partner Pluginvest zodat je verbruiksopvolging en/of split billing actief blijft. Als je contract niet tot het einde loopt, kun je ervoor kiezen om je laadstation te behouden met een vervroegde eigendomsoverdracht, of het op eigen kosten aan ons terug te geven met extra administratieve kosten. Voor meer informatie hierover nodigen we je uit om onze algemene voorwaarden te bekijken.

Onze handige tools helpen je op weg

Bereken het VAA

Wat is het maandelijkse Voordeel Alle Aard dat de werknemer moet afdragen ?

Meer weten

Car Policy voorbeeld

Op zoek naar een car policy? Download hier een gratis voorbeeld!

Meer weten

Bereken de TCO van je wagenpark

Kijk verder dan enkel de aankoopprijs en bereken het totale kostenplaatje van de wagen

Meer weten